vrijdag 17 augustus 2012

Poëzie (1)

Geheel onverwacht stond ik oog in oog met een gedicht. Het stond geschreven op een lampenkap in een kringloopwinkel. De eerste zin zoog mij het gedicht in. Het heet 'Vaderland' en is geschreven door François Pauwels (1888-1966). 
Een postuum compliment voor u, geachte meneer Pauwels!

Vaderland

Ik ben geen Hollander, ik ben een mens
en alle mensen zijn mijn landgenoten,
ik voel mij niet door band of boei omsloten
dan door de Liefde wijd-getrokken grens,

mijn oog verdraagt geen microscoop, geen lens
die 't enge beeld onmatig zal vergroten
en van de wentelende wereldkloten
ken ik alleen de wereld van mijn wens!

Er is geen kleur van huis, noch vreemde taal,
wij sterven allen aan dezelfde kwaal
die tussen dood en leven wordt gesponnen

en waar het eenzaam hart in wanhoop slaat
daar is het land waarin mijn vaandel staat
en waar de strijd in vrede wordt gewonnen!







Voor wie meer wil weten van François Pauwels


1 opmerking: