zondag 1 juli 2012

Vossen


De VBGBNWU, oftewel De Vereniging ter Bevordering van het Gebruik van Bedreigde Nederlandse woorden en uitdrukkingen.

Deze Vereniging ter bevordering van het gebruik van het bedreigde NL woord is opgericht door de inmiddels volprezen Kees van Kooten en is een facebook community met meer dan negenduizend liefhebbers. De commentaren zijn vaak interessant en geestig.
In onbruik geraakte woorden worden aangedragen en opgeslagen in een woordenlijst.
Wat denk je van:
astrant
baaierd
balorig
deksels! (een woord dat voorzien moet worden met een uitroepteken wil men de betekenis verduidelijken, verdient een eigen categorie)
kapoerewiet (ik zie hier onmiddellijk boutjes en moertjes bij)
pieremachochel 
sardonisch
vestibule (ooit een bijdrage van ondergetekende)


Weet jij er nog meer?
Er zelf een bedenken is nog lastig. Ik moet er naar graven, aangezien in onbruik geraakte woorden en uitdrukkingen evenmin niet vaak (meer) gebezigd worden in mijn woordenbrein. Lang geleden gelezen boeken helpen. Zo herlees ik in gedachten Joop ter Heul. Daarin wordt menigmaal het werkwoord 'vossen' gebruikt, in de betekenis van flink leren. Dit woord staat overigens niet in de lijst, zie ik zojuist. Dat zal ik eens voorstellen.


Ik beleef veel plezier aan deze community en daarvoor het compliment van de dag voor de VBGBNWU.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten