donderdag 20 december 2012

Webmaster

Vandaag een compliment voor de webmasters in de natuur: de spin. Arachnida, spinachtigen, wat een mooie naam. Arachne, ken je de naam nog uit de mythologie? Het verhaal ging zo: Arachne kon buitengewoon goed spinnen en weven. De godin Athena (Romeins: Minerva) kreeg daar lucht van en gaf haar les. Daardoor werden haar werken fabelachtig van schoonheid, en alle mensen bewonderden haar werken, en zeiden dat het wel te zien was dat ze les van een godin had gehad. Arachne ontkende dit echter – ook toen Athene zelf, vermomd, die opmerking maakte. Athene werd woedend door de hybris van het meisje, en daagde haar uit om het in een weefwedstrijd tegen haar op te nemen. Arachne won nota bene en de woede van Athene kende geen grenzen meer. Toen ze nog één draadje zag loszitten aan het werkstuk van Arachne trok ze het aan flarden. En nog was de woede van de godin niet bekoeld: ze zon op een manier om Arachne eens en vooral te straffen, zodat ze een afschrikwekkend voorbeeld zou worden voor alle hoogmoedige stervelingen. Arachne was daarvoor zo bang dat ze haar eigen leven nam om aan de straf te ontkomen, maar Athene wekte haar eenvoudigweg weer tot leven en veranderde haar in de spin die bij velen angst en afschuw opwekt, maar die wel altijd kunstig zou blijven weven. Zo verklaart de Griekse mythologie het ontstaan van het spinnenweb.
Als een spinneweb tot grotere ketens zou kunnen worden geweven, zou het een Boeing 747 tegen kunnen houden, zo sterk is het. Als klein meisje was ik erg bang voor spinnen. Mijn neefjes openden eens een luciferdoosje onder mijn neus, waar een vette bruine spin in zat. Lachen natuurlijk. Maar ik gilde het uit. Ik moest er niets van hebben.
Op een insectenbeurs die ik bezocht kon je een vogelspin op je hand laten zetten. Ik vatte moed, voelde nieuwsgierigheid en angst, liep er aarzelend op af. En deed het toch niet. Maar een paar jaar geleden paste ik zelf EFT (Emotional Freedom Technique) toe op mijn angst voor deze schepsels. Het werkte! Ik voelde vanaf dat moment geen fysieke reactie meer bij het zien van een spin. Ik begon ze te bestuderen en te waarderen. Sindsdien heb ik er veel gezien en soms gefotografeerd, van heel dichtbij. Hieronder een foto die ik nam van een 'tros' babyspinnetjes. Lekker krioelend, op zoek naar het leven. Klik er op voor een vergroting.
Ik vind ze niet meer eng. Een spin?... eight arms to love you!*

©CvH

*Voor een deel overgenomen uit Wikipedia



Geen opmerkingen:

Een reactie posten