zaterdag 7 januari 2012

Coaching

Scheurkalenders heb je in overvloed. Meestal hangen ze op de wc, want daar kom je dagelijks.
Ik kreeg van iemand zo'n kalender, het ging over coaching. 
Coaching, dacht ik, valt daar iedere dag iets over te melden?
Via een code in de kalender kon je de teksten ook per mail ontvangen. Ik bezoek mijn mailbox veel vaker dan het toilet, dus dat leek me een goed idee.
En ik moet zeggen, het was een leuke kalender. 
Het viel me op dat er veel zinvolle gezichtspunten in stonden. En nog goed geschreven ook. Helder en bondig. Geen woord teveel. De schrijfsters hadden hun werk goed gedaan.
Op de website van de uitgever kon je een klacht achterlaten, maar geen compliment. Wat grappig. We klagen kennelijk meer dan dat we prijzen. 


Hieronder een voorbeeld:


header
19
AUGUSTUS
Verbeelding is belangrijker dan kennis 
Brainstormen kan helpen om creatieve oplossingen te verzinnen door een stevige frisse wind door het brein te laten waaien.
Een paar manieren om brainstormen nog effectiever te maken:
Prik een woord
Prik zomaar een woord uit een woordenboek of een willekeurige woordenlijst. Zo' n willekeurig woord dwingt je om buiten de vertrouwde kaders naar oplossingen te zoeken, wat tot originele ideeën kan leiden.
Draai het om
In een bedrijf waar veel mensen RSI hadden, werd aan een groep medewerkers de volgende vraag voorgelegd: `Hoe krijgen zo veel mogelijk collega's zo snel mogelijk RSI ?' Er werd druk gebrainstormd: voortaan alleen nog maar overleg via e-mail, rondlopen is verboden, een bonus voor degene die het snelst kan typen. Negatief denken blijkt soms makkelijker dan positief denken. Bovendien zorgt het voor humor, wat stimulerend kan zijn. De ontstane ideeën worden vervolgens gespiegeld. Een oplossing als `meer eentonig werk doen' wordt dus 'meer afwisselend werk'. De lijst met ideeën die tijdens de sessie werd opgesteld was volgens een RSI-deskundige voor 90% compleet.
Denk groot
Op de school van je kinderen wordt een bazaar georganiseerd en jij helpt mee. Met een aantal ouders ga je bedenken hoe je daar zo veel mogelijk mensen naartoe kunt lokken. Gebruik de overdrijfmethode en vraag je af: Waarom alleen de ouders uitnodigen? Waarom niet de hele stad? Waarom bellen we de krant niet? Kunnen we een beroemdheid uitnodigen? Denk groot!




Bericht: 
Ik heb geen klacht, maar een compliment
Ik lees vaak via de mail jullie coachingskalender. Vind het vaak waardevolle, goedgeschreven teksten, waarvoor dank!

Reactie: 
Geachte mevrouw van Hest,

Hartelijk dank voor uw reactie.
Erg leuk om te horen!

Ik zal uw reactie ook doorsturen aan de auteurs van de kalender.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten