dinsdag 31 januari 2012

Escher

Vandaag een compliment met terugwerkende kracht. Want degene die ik een compliment wil geven is al lang dood: Maurits Cornelis Escher.
De hele wereld kent Escher's werk. In zijn tijd bestonden er nog nauwelijks computers, hij berekende alles zelf. Tot in de kleinste details. Alles klopt, zelfs als het onmogelijk is. 
Wat ik wel mis in zijn werk is gevoel, sfeer, het moment. Niet dat zijn werk kil is, maar veel warmte gaat er niet van uit. 
Terwijl ik een overzichtstentoonstelling van Escher bezocht, stond ik opeens voor een werk dat me raakte. Hier werd een sfeer neergezet die losstond van welke berekening dan ook. Daarom laat ik hem hier zien. 
Het is getiteld: Fluorescerende Zee. Als je op de afbeelding klikt zie je hem wat groter. Maar in het echt is hij natuurlijk het mooist! 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten